lördag 24 september 2011

Torkade örter

Hej Alla Goa!
Inspirerad av många andra bloggare har jag nu äntligen tagit tag i att torka mina egna örter. Vi har varje sommar en stor örtsamling i en trälår på altanen och varje år när snön och minusgraderna kommer så är det ju för sent att ta in dem...
Så nu hänger det lite timjan på tork under en av våra kökshyllor och det doftar underbart, men hur vet man att de har torkat tillräckligt? Någon som vet? Vore hemskt tacksam för hjälp.
Ha en bra lördag!
Kram kram Anna

10 kommentarer:

Mariette's Back to Basics sa...

Dearest Anna,

What a joy for having your own herbs! You are a lucky girl for having this from your own garden. Here things just burnt up, barely have any mint leaves left...
Enjoy your weekend and sending love to you,

Mariette

Vita rosor och förgätmigej sa...

Vad smart du är som torkar örterna genom att fästa snöret i konsolerna till hyllan! Hade jag aaaaldrig kommit på. Blev så inspirerad av ditt inlägg med den rosa stolen att jag gjorde ett om min blå. ;0) Min lilla Matilda blev sjuk i 40 graders feber ikväll. Suck... så börjar hösten med alla förkylningar igen. Jag är föräldraledig så jag är hemma på tisdag men nu vet jag inte om vi kommer att vara friska under veckan. Det har ju en förmåga att cirkulera bland barnen och hon var först ut. :0( Ska jag mejla dig på måndag så får vi se hur vi mår då? Vore huuuur kul som helst att träffa en till inredningstoka! :0)

Kram/ Anna

lottens vita och gröna sa...

hej där vännen! otroligt fint med, jag skulle nog ha det kvar så där ja, fniss!
ha det bäst, varmkram lotten

Sallys hus sa...

Hej hej!
åå va mysigt! kan tänka mig att det doftar ljuvligt. Men när är de färdigtorkade...hmmm...ser man inte det? jag har aldrig torkat själv men jag inbillar mig att det borde synas...fniss...
Vilket underbart ljusfat du gjort oxå och stolarna....me like..;9
Kan tänka mig att dottern är överlycklig!
Kram o ha en fin söndag!
Katarina

Nostalgia sa...

så triveligdet så ut ! Har ingen erfaring med urter, men kunne veldig gjerne tenkt meg å prøve :-)

Ønsker deg en fiiin søndag
Klem, Nostalgia

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det var ett fint och dekorativt sätt och torka örter, när dom inte är så fina tror jag dom är klara. Dom tappar lite i färg och blir allmänt vissna, då är det nog dags för en burk. Och vet du, jag har redan handledsvärmare och en halsduk i en av väskorna. Lär bli mer när kylan kommer.
Varm kram
AnnaMaria

Anneli sa...

hmmm, det var ju det jag skulle göra...hehe
mina örter står fortfarande ute och jag hoppas ju att de skulle fixa sig själv... tydligen blir det inte så
så nu med din inspiration så får jag väl ta mig i kragen om man ska ta till vara på det som finns kvar...
kramar

Sockerklaras sa...

Å så fint...gammaldags, precis som jag vill ha det...;)Själv har jag mest torkat svamp och de är burkredo efter bara ett par, tre dagar så det borde ju inte ta längre tid än det, tycker jag.:)

Kram å bra måndag till dig!

/Ida

Tina sa...

Ja, nu kryper kylan närmre..
Fint du har hängt upp örterna, vet dock inte när de är 'klara', riktigt torra och knastriga kanske?

kram o ha en bra måndag!

Lotta sa...

Mysigt att torka kryddor som du har gjort. Det måste jag prova.. När de är prassliga och fula är de nog klara. Kram Lotta