tisdag 1 november 2011

Tupperware

Hej Alla Goa!
Som glutenintolerant är det svårt att hitta muslie som jag kan äta, det är helt enkelt säkrast för mig att göra den själv och inte är det svårt heller så när som på nötterna som ska hackas då.
För ett tag sedan var jag på ett tupperwareparty. Jag är inte så mycket för plastsaker men den här gången var jag på jakt efter något som kunde hjälpa mig när jag gör musli.
De har nämligen den här lilla behållaren. Som ni ser så sitter det små vassa knivar i den som man får vara jätteförsiktig med så den ställs högt upp här hemma så lillebror inte ska komma åt den.
Man kan använda den till både olika slags nötter och mandel den finns även i ett annat utförande där man tydligen kan byta ut dessa blad och byta till vispar så man även kan vispa grädde, men vi har elvisp så det var inget jag kände att jag behövde.
Så nu är det bara att hälla i nötterna och sedan på med locket och dra i snöret några gånger så är det klart. Så nu slipper jag hoppande nötter när de tidigare skulle hackas med kniv så var det ett riktigt bök med det tyckte jag.
Sen är det ju som vanligt jättejättebra om man läser instruktionerna innan man använder en ny sak....det gjorde jag efteråt och såg då att man tydligen inte ska fylla den till mer än 1/4 av burken..jaja det blev ju bra ändå. Nu har jag testat att göra rätt och det var ju mycket enklare man behövde inte dra alls många drag och resultatet vart jämnare hackat.
Så om ni gör egen musli och då använder nätter så är det här mitt tips till er.

Idag har jag valt stor storlek på bilderna när jag för över dem till bloggen vet inte om det syns någon skillnad att man ska vara så trög vad gäller datorer.

Kram kram Anna

17 kommentarer:

Tina sa...

Jag har en liknande som skär lök, vrider bara locket fram o tillbaka så blir det hackat o klart! Hade ett T-party då en granne säljer prylarna, bra saker det där..
Kanske går det att skära nötter i min också?!

Ha det gott!

Träningsvärk Med Jeanette sa...

Vilken smart!!

Brukar oxå pynta i slutet av nov. Fyller den 17:e o sen brukar det åka fram... :)

Kram J

http://hannaskrypin.se sa...

Vilket bra tips!

Tidsmästarinnan sa...

Fiffigt! Egen musli är mycket godare också, men jag gör det aldrig av någon anledning. Kanske ska ge mig på det snart!

Dina bilder är fina och stora.

Ha det så gott vännen!
Susanne

Granne med Selma sa...

Apropå kakor... jag kan tänka mig att kakorna blir väldigt sprda om man använder maizena. Lätta, luftiga... och spröda. testa och kommentera gärna hos mig sen så får jag veta hur det gick :-)
Mvh Sussie

Anna sa...

Hej
Oj, vilken behändig grej ! Tupperware har mycket bra saker =)
Hoppas allt ä bra med dej

Kramar

Fiffiga Systrar sa...

Vilken smart burk! Snygg var den oxå! härligt med egengjord musli, har tänkt så många gånger att jag skulle göra det men det blir lixom aldrig av! kram emelie

Hannis sa...

Vilken smart sak!!

Vet du hur mycket jag behövde dina mattips??
Det var kanon! Kommer hem sent,vill bara somna, huvudet fullt av nya intryck och orkar inte ens tänka på mat. Men nu löste du det=))
Tack!

Kram Hannis

Ett ögonblick sa...

Vilken häftig burk! Det ÄR bökigt att hacka nötter, flyger omkring lite överallt...:)
Jag har en liknande manick, men den trycker man på istället. Den kanske är förlagan till denna för den är nog från 50-talet, var ganska vanlig då tror jag. Den borde jag nog göra ett blogginlägg om...;) Gillar gamla saker och speciellt om dom fortfarande har en funktion.
Jag har försökt skriva kommentarer till dig flera gånger, men dom bara försvinner:( hoppas denna stannar kvar.

Ha en fin dag!
kram lisamaja

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Men vilken smart grej !! Kan va något att skaffa till julgodisverkstan kanske .
Kraam/Lotta

Vintage House sa...

Hej
vad kul att du använder din min har stått i skåpet hur länge som helst och det blev aldrig att jag tog ur den:)
ha det så gott
kram
sandra

Sallys hus sa...

Hej hej!

Jadu..en sån står i mitt skåp och jag kan inte leva utan den...;)
Hos oss är vi allergiska mot nötter men till lök.....ojoj...vad den är bra till att hacka lök. Inga mer tårar!!
Testa även choklad....suuuper bra till det med..;)
Kraaaam Katarina

♥Gabriella ♥Hemma På Dunderbo♥ sa...

ja dom knivarna lär man hålla undan för små tassar...
tack för ditt besök hos mig..
kram

Unknown sa...

Så fiffigt! Det är så gott med hemmagjord musli!

Kram Linda

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Gomorron
Vilken bra hackare, och inte behövde du ström heller. Tror det är väldigt gedigna och bra saker dom säljer, det här var ett bra tips.
Kramar
AnnaMaria

Vitt hus med svarta knutar sa...

Tupperware har ett och annat guldkorn. Min gamla shaker från T används ofta för att vispa grädde och göra redning. Den där hackaren har jag aldrig sett, men den verkar jättesmart. Smartare än vad jag var en gång när jag skulle hacka nötter med hjälp av en mixer...jag glömde att sätta på locket...

Ha en fin dag och jag hoppas att ni har kryat på er nu!
Kram,
Regina

Norrfrids Eija sa...

Har en likadan som jag använder till löken! Blir perfekt, små små bitar som inte ens ungarna hittar i färsen!
Min höna, Hulda, finns på headerbilden på riktigt! Tog riktigt många bilder för att få ihop till ett tiotal lyckade...inte lätt med en flaxande höna, men i växthuset hade hon ingenstans att ta vägen så det gick bra till slut!
Eija