måndag 10 november 2008

Apropå julen

Jag har en tradition som jag hållit hårt på ända sedan jag flyttade hemifrån, nämligen den att eftersom jag fyller år den 24 november så ska också adventspyntet vara framme då.

Vissa år är det ingen som reagerar nå särskilt nämnvärt, det är de åren då 1 advent är typ 27 november som är det tidigaste som 1 advent kan vara.

Men de år som 1 advent är den 3 december som är det senaste den 1 advent kan vara då får jag huuuuuur mycket kommentarer som helst om att jag börjar att julpynta tidigare och tidigare för varje år.
Men så är det ju inte eftersom att min födelsedag är på samma dag varje år.
Sedan är det de som tycker att men det är ju inte jul nu fast man är inne i mitten av december, när ska man få julpynta då???????????????????

Dagen före julafton har inte jag tid med att pynta, då är det ju en del annat som ska fixas med, jag vill i alla fall inte stressa ihjäl mig så jag tänker fortsätta att pynta tidigt för då får man ju mysa extra länge med julmyset.

Dagen innan julafton vill jag lyssna på julmusik, griljera den färdigkokta skinkan (som jag köpt färdigkokad alltså) och klä granen, det brukar vara vad jag hinner med mellan blöjbyten, matlagning osv.

Sedan brukar man ju komma på framåt kvällen att det finns en del julklappar kvar att slå in, men jag har börjat att fuska med det på senare år, barnens klappar slås naturligtvis in, men de som vi inte ska träffa på just julafton brukar jag vänta med tills vi ska träffas.

Avslutar det här inlägget med att berätta om tidsmästarinnans tävling, man kan vinna ett jätte fint zink hus/lykta. Länk till henne finns i min höger kolum, så var med i tävlingen nu vet ja.
Ha det gött

1 kommentar:

Vita rosor och förgätmigej sa...

Visst är det härligt att man själv får bestämma, vad nu andra än tycker om saken! ;0) Vi brukar också börja tidigt med julpynt osv varje år men till nyår brukar det mesta förutom ljusstakarna vara borta. För mig är nästan hela nöjet med julen just längtan... Kanske en liten Maileg tomte kommer fram den 27? *hahaha*

Kraaaam vännen/ Anna